Wednesday, 6 January 2016

Filled Under:

Jika anda selalu memandu dan teror cilok2....7 jalan raya ini cuba lah anda try..........Uji kehandalan memandu anda yang sebenar!!!

7 #Jalan Raya Ini Paling Bahaya Di Dunia dan memang tak dapat di bayangkan bagaimana kita nak lalui dengan keadaan jalan yang begitu, sedangkan di Malaysia ini pun jalan dah macam-macam rupa.

Itu baru di #Malaysia, tapi kalau yang berkemampuan dan ada kesempatan travel ke luar negara, pasti pernah melihat jalan raya yang lebih pelik dan dahsyat laluan perjalanananya kan? Pelbagai bentuk cabaran jalan itu pasti akan di temui.

Pada yang tak #pernah travel dan selalu complain jalan Malaysia ini teruk, ye memang teruk tapi sebenarnya di luar negara sana ada yang lagi teruk dan pelik mungkin tak pernah anda lihat. Berikut adalah 7 jalan raya paling berbahaya di dunia yang mesti anda tengok dan tahu:
1. Zoji La, India

Ladakh dan Kashmir berhubung dengan jalan raya yang panjang iaitu 9 kilometer. Jalan ini adalah sempit dan haiwan ternakan sentiasa melalui jalan ini.


2. Yungas Road, Bolivia

Lebuh raya ini adalah salah satu jalan yang paling berbahaya di dunia dan telah mengambil 200 – 300 nyawa setahun. Gunung yang curam dan tebing memang menakutkan!

3. Atlantic Ocean Road, Norway

Jalan Lautan Atlantik menghubungkan perkampungan kecil di sekitar pantai. Ramai pelancong yang sukakan jalan ini. Tetapi anda lihat sendiri# bagaimana jalan raya ini yang perlu melintasi Jalan Lautan Atlantik.


4. Guoliang Tunnel, China

Guoliang Tunnel di bina oleh penduduk tempatan. Ini adalah satu-satunya jalan keluar yang mudah dari gunung. Selain dari itu penduduk kampung 3boleh berkomunikasi dengan dunia luar.


5. Le Passage duGois, France

Jalan ini hanya terbuka untuk beberapa jam setiap hari. Jalan-jalan yang tersembunyi di bawah air untuk sepanjang hari. Sebelum memasuki lebuh raya, anda perlu membaca jadual air pasang surut. Jika tidak, kereta anda akan tenggelam.


6. Caucasus’ Road, Rusia

Jalan sempit  #ini menghubungkan Sochi dan Ritsa melalui gunung. Ia adalah menakutkan tetapi pada masa yang sama menarik juga.


7. Jambatan Eshima Ohashi, Jepun

Jambatan ini menghubungkan Sakaiminato dan Matsue. Kira-kira 1.7 km panjang dan 11.3 meter lebar. Dari jauh, jambatan itu seolah-olah mustahil untuk mendaki. Ketinggian ini membolehkan kapal-kapal besar melalui di bawahnya.





0 comments:

Post a Comment